EU uvaja davek na majhne pakete iz Kitajske
Evropska unija je ta teden napovedala uvedbo 2-evrskega pavšalnega davka na majhne pakete, katerih vrednost ne presega 150 evrov, uvožene iz tretjih držav, zlasti iz Kitajske. Ukrep, ki ga je predstavil evropski komisar za trgovino Maroš Šefčovič, je odgovor na naraščajoč pritok poceni izdelkov, ki prek spletnih platform, kot sta Shein in Temu preplavljajo evropski trg.
Namen davka je pokriti stroške carinskih in varnostnih pregledov ter hkrati zaščititi evropske trgovce pred nelojalno konkurenco. Po podatkih Evropske komisije v EU dnevno prispe približno 12 milijonov majhnih paketov, kar letno znaša okoli 4,6 milijarde pošiljk.
Od tega kar 91 odstotkov paketov prihaja iz Kitajske, kar pomeni več kot 145 pošiljk na sekundo. Nov davek naj bi začel veljati kmalu, čeprav natančen datum še ni določen, in bo vplival predvsem na potrošnike, ki kupujejo prek kitajskih spletnih platform.
Zaščita evropskega trga pred nelojalno konkurenco
Evropski trgovci že dlje časa opozarjajo, da poceni kitajski izdelki, ki pogosto ne izpolnjujejo strogih evropskih standardov za varnost in okolje, ogrožajo njihovo poslovanje. Platforme, kot sta Shein in Temu, so izkoristile carinske izjeme za pakete nizke vrednosti, kar jim je omogočilo prodajo izdelkov po izjemno nizkih cenah.
Novi 2-evrski davek bo po besedah Šefčoviča pomagal uravnotežiti konkurenčne pogoje in zagotoviti, da uvoženi izdelki izpolnjujejo evropske predpise. Poleg tega je EU že februarja letos napovedala strožje preglede uvoženih izdelkov z uporabo umetne inteligence, skrivnostnih nakupov in testiranj, da bi odkrili in umaknili neustrezne izdelke.
Temu in Shein sta že pod drobnogledom Evropske komisije zaradi domnevnih nezakonitih praks, kot so lažni popusti in zavajajoče ocene. Novi davek tako dopolnjuje prizadevanja za večjo regulacijo spletne trgovine in zaščito potrošnikov.
Kitajska opozarja na posledice za trgovino
Kitajska je na napoved EU že reagirala in pozvala k ohranitvi poštenega in vključujočega trgovinskega okolja. Po poročanju kitajskih medijev bi lahko novi davek negativno vplival na hitro rastoče kitajske spletne trgovce, ki so odvisni od neposrednega pošiljanja potrošnikom.
Strokovnjaki opozarjajo, da bi ukrep lahko zvišal cene izdelkov in povečal stroške za evropske kupce, kar bi lahko zmanjšalo povpraševanje po kitajskih izdelkih.
Za pakete, poslane v evropska skladišča, bo davek nižji, in sicer 0,50 evra na paket, kar bi lahko spodbudilo kitajske trgovce, da spremenijo svoje logistične strategije. Vendar pa to zahteva večje naložbe v evropsko infrastrukturo, kar za mnoge manjše akterje morda ne bo izvedljivo.
Pritisk ZDA spodbuja evropske ukrepe
Uvedba davka v EU prihaja v času, ko ZDA pod vodstvom predsednika Donalda Trumpa uvajajo visoke carine na kitajske izdelke, kar je povzročilo upad izvoza kitajskih spletnih trgovcev na ameriški trg. Posledično se kitajski trgovci vse bolj osredotočajo na Evropo, kar povečuje pritisk na evropski trg.
Francija, ki je med prvimi pozvala k uvedbi davka, vidi ukrep kot način za preprečevanje poplave poceni kitajskih izdelkov, ki bi lahko destabilizirala evropsko gospodarstvo. Evropska komisija poudarja, da je cilj ukrepa dvojen: zagotoviti finančna sredstva za strožje preglede in hkrati zmanjšati količino uvoženih paketov.
Ana Koren
Portal24; Foto: Pixabay/HutchRock
