Delničarji Tesle odobrili rekordni plačilni paket za Elona Muska v vrednosti do 1 bilijona dolarjev

ByAna Koren

7. novembra, 2025 , ,
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Elon_Musk_Colorado_2022.jpgElon Musk [Foto: Wikimedia/U.S. Air Force photo by Trevor cokley]

Izvršni direktor Tesle Elon Musk je v četrtek prejel podporo delničarjev za največji plačilni paket v zgodovini korporativnega sveta. Več kot 75 odstotkov vlagateljev je podprlo predlog, ki Musku omogoča prejem delnic v vrednosti do 1 bilijona dolarjev, če podjetje doseže zastavljene cilje v naslednjem desetletju.

Glasovanje je potekalo na letni skupščini Tesle v tovarni v Austinu v ameriški zvezni državi Teksas. Dogodek je spremljal tudi nastop plešočih robotov, s katerimi je Musk simbolično poudaril preobrazbo Tesle iz proizvajalca električnih vozil v podjetje, usmerjeno v umetno inteligenco in robotiko.

Musk je ob razglasitvi rezultatov dejal, da gre za „novo knjigo prihodnosti Tesle“, s katero želi podjetje popeljati v naslednjo fazo tehnološkega razvoja. Upravni odbor je delničarje pred glasovanjem opozoril, da bi Musk lahko zapustil podjetje, če dogovor ne bi bil potrjen, kar je povečalo pritisk na vlagatelje, da mu izrazijo podporo, poroča Reuters.

Kljub široki podpori so se nekateri večji vlagatelji postavili proti načrtu. Nasprotovanje sta izrazila norveški državni premoženjski sklad in podjetji Glass Lewis ter Institutional Shareholder Services, ki sta opozorili na „nesorazmerno“ višino paketa in pomanjkanje nadzora nad izvršnim direktorjem.

Partnerica svetovalnega podjetja Longacre Square Jessica McDougall je za Reuters povedala, da bi del vlagateljev pričakoval „dodatna zagotovila o preprečevanju prevelikega vpliva Muska“ na odločitve upravnega odbora. Kljub temu so številni investitorji menili, da načrt učinkovito zavezuje Muska k doseganju ciljev, od katerih bodo imeli koristi tudi delničarji.

Muskovi ambiciozni cilji in napovedi

Musk je na srečanju predstavil načrte za prihodnost Tesle, vključno z začetkom proizvodnje dvosedežnega robotskega taksija brez volana, imenovanega Cybercab, že aprila prihodnje leto. Napovedal je tudi novo generacijo električnega športnega avtomobila Roadster in poudaril potrebo po gradnji „ogromne tovarne čipov“ za razvoj umetne inteligence, pri čemer je omenil možnost sodelovanja z ameriškim proizvajalcem čipov Intel.

Med dolgoročnimi cilji so proizvodnja 20 milijonov vozil letno, uporaba milijona robotskih taksijev in prodaja milijona humanoidnih robotov. Plačilni paket je strukturiran tako, da Musk za vsak dosežen mejnik vrednotenja in poslovne uspešnosti prejme 1 odstotek delnic podjetja. Če bi bili doseženi vsi cilji, bi pridobil približno 12 odstotkov lastniškega deleža, kar predstavlja okoli 878 milijard dolarjev.

Učinki glasovanja in razmerje moči

Delničarji so na zasedanju ponovno potrdili tudi tri člane upravnega odbora in podprli spremembo, ki predvideva letne volitve vseh članov. Odobrili so tudi predlog, da Tesla investira v Muskov projekt za umetno inteligenco xAI, čeprav je bilo zabeleženih precej vzdržanih glasov, kar po oceni analitikov kaže na previdnost institucionalnih vlagateljev.

Musk, ki ima v podjetju okoli 15-odstotni delež, je lahko sam odločilno vplival na izid glasovanja, potem ko se je sedež Tesle preselil iz Delawarea v Teksas. Po navedbah Reutersa je bil uspeh glasovanja sicer pričakovan, vendar potrjuje, da ima Musk znotraj podjetja izjemno podporo in vpliv, kljub kritikam o politizaciji svojega javnega nastopa.

Upravni odbor Tesle vztraja, da paket nagrajevanja zagotavlja dolgoročno rast podjetja, saj je vezan na doseganje več operativnih mejnikov in rast vrednosti delnic s sedanjih 1,5 bilijona dolarjev na potencialnih 8,5 bilijona dolarjev. Po besedah analitika Briana Mulberryja iz podjetja Zacks Investment Management bo „uspeh načrta odvisen od tega, ali bo rast Tesle izravnala pomisleke glede razvodenitve lastništva“.

Musk je poudaril, da mu denarni vidik ni glavni motiv, temveč možnost ohranitve vpliva pri vodenju Tesle in širjenju njenih dejavnosti na področje umetne inteligence ter t. i. „robotske vojske“.

Ana Koren

Foto: Wikimedia/U.S. Air Force photo by Trevor cokley