EU v pospešitev prehoda na zelena goriva v letalstvu in ladjah vlaga 2,9 milijarde evrov

[Foto: Unsplash/ Thanatchaporn Plodprong]

Evropska komisija je za povečanje financiranja naložb v zelena goriva do leta 2027, s ciljem zmanjšati emisije ogljikovega dioksida iz letalstva in pomorskega prometa napovedala načrt v vrednosti 2,9 milijarde evrov.

Sektorja skupaj prispevata približno 26,4 odstotka vseh emisij v prometu EU. Načrt prihaja v času, ko Evropski uniji še ni uspelo razogljičiti težkega prometa in izpolniti cilja podnebne nevtralnosti do leta 2050, določenega glede na ravni iz leta 1990.

Komisar za trajnostni promet in turizem Apostolos Tzitzikostas je poudaril, da so novi ukrepi namenjeni hkrati krepitvi konkurenčnosti evropskega gospodarstva in prehodu v prihodnost z ničelnimi neto emisijami, navaja Euronews. „Z vlaganjem v obnovljiva in nizkoogljična goriva delamo evropski promet čistejši, odpornejši in dostopnejši,“ je dejal.

Evropska komisija ocenjuje, da bo do leta 2035 potrebnih približno 20 milijonov ton trajnostnih goriv, med njimi biogoriv in e-goriv, za dosego zastavljenih ciljev v prometnem sektorju. Za to bo po izračunih potrebnih okoli 100 milijard evrov naložb.

Napovedana sredstva v višini 2,9 milijarde evrov bodo izplačana iz večletnega proračuna EU do leta 2027 in namenjena razvoju tehnologij za proizvodnjo obnovljivih in nizkoogljičnih goriv.

V skladu z evropsko zakonodajo mora pomorski sektor do leta 2025 zmanjšati emisije toplogrednih plinov za 2 odstotka v primerjavi z ravnmi iz leta 2020, do leta 2050 pa naj bi emisije zmanjšal za 80 odstotkov.

Za letalski sektor veljajo podobno ambiciozni cilji – do leta 2035 mora biti 20 odstotkov letalskega goriva na letališčih EU trajnostnega izvora (SAF), od tega najmanj 5 odstotkov e-goriva (e-SAF), proizvedenega iz ogljikovega dioksida, vode in obnovljive električne energije, navaja Euronews. Do leta 2050 naj bi delež zelenih goriv v letalstvu dosegel 70 odstotkov, pri čemer bi 35 odstotkov predstavljala e-goriva.

Industrija opozarja na visoke stroške

Kljub napredku pa Komisija opozarja, da trenutne količine biogoriv in e-SAF še zdaleč ne zadoščajo za potrebe po letu 2030. Generalna direktorica združenja Airlines for Europe (A4E) Ourania Georgoutsakou je izpostavila, da zgolj predpisi ne zagotavljajo vzpostavitve delujočega trga za trajnostna goriva.

„Skrajni čas je, da se ukrepa za pospešitev cenovno dostopnega SAF,“ je dejala in dodala, da je znižanje stroškov bistveno za ohranitev dostopnosti letalskih prevozov in konkurenčnosti evropskih letalskih družb.

Trenutno je v Evropski uniji v načrtu več kot 40 projektov proizvodnje e-goriv, a nobeden še ni dosegel faze končne naložbene odločitve, poroča Euronews. Komisija navaja, da napredek ovirajo visoki stroški, pomanjkanje obnovljivih virov energije, težave pri zajemanju in shranjevanju ogljika ter energijska zahtevnost proizvodnje zelenega vodika.

Potreba po pospešitvi e-goriv in preprečevanju odvisnosti od biogoriv

Antony Froggatt, višji direktor za letalstvo in energetiko pri organizaciji Transport & Environment (T&E), je načrt Komisije pozdravil kot prvi konkreten finančni instrument za spodbudo proizvodnje e-goriv v EU. „Evropa mora zdaj svoje zaveze uresničiti, če želi ohraniti vodilno vlogo na tem področju,“ je poudaril.

Ob tem je opozoril, da bi preveliko zanašanje na biogoriva lahko zmanjšalo pozornost in sredstva za razvoj e-goriv. Po njegovih besedah je ključno, da se javna sredstva namenijo le projektom e-goriv, saj za biogoriva tržne ovire ne obstajajo. Dražba Evropske vodikove banke, ki bo potekala do konca leta in bo zagotovila 300 milijonov evrov za letalske in pomorske projekte, je po njegovem mnenju priložnost, da se ta pristop potrdi.

Jim Corbett iz Svetovnega sveta za ladijski promet (WSC) je načrt, kot navaja Euronews označil kot „obetaven prvi korak“ k energetski preobrazbi v ladijskem prometu. Izrazil je pripravljenost na sodelovanje z Evropsko komisijo, da bi se načrt preoblikoval v konkretne ukrepe, ki bodo zmanjšali razliko v stroških med obnovljivimi gorivi in tradicionalnimi ladijskimi gorivi. „Brez tega bo napredek omejen, ne glede na že izvedene naložbe v sodobnejšo floto,“ je zapisal WSC.

Ana Koren

Foto: Unsplash/Thanatchaporn Plodprong