EU začenja postopno uvajanje sistema digitalnih meja

Potovanje [Foto: Pixabay/ JoshuaWoroniecki]

Evropska unija je začela postopno uvajanje novega sistema za nadzor zunanjih meja, imenovanega sistem vstopa in izstopa (EES), ki bo v prihodnjih šestih mesecih nadomestil klasično žigosanje potnih listov z digitalno evidenco. Gre za enega ključnih ukrepov v okviru prenove skupne migracijske in azilne politike Unije.

Sistem EES bo ob vsakem prehodu meje samodejno beležil čas in kraj vstopa ali izstopa državljanov tretjih držav. Ob prvem prehodu bodo morali potniki registrirati svoje biometrične podatke – prstne odtise, fotografijo in skenirati potni list. Namen novega sistema je po navedbah Evropske komisije izboljšati varnost, preprečiti identitetne zlorabe ter omogočiti učinkovitejše spremljanje potnikov, ki prekoračijo dovoljeno bivanje v schengenskem območju.

Evropski komisar za notranje zadeve in migracije Magnus Brunner je pojasnil, da novi sistem predstavlja „digitalno hrbtenico evropskega pristopa k migracijam in azilu“. Ob tem je poudaril, da bo EES ključnega pomena za preprečevanje nezakonitih migracij in hitrejše preverjanje identitete potnikov na mejnih prehodih.

Prehodno obdobje in tehnične prilagoditve

Po poročanju Reutersa bo sistem v naslednjih šestih mesecih postopno uveden na zunanjih mejah schengenskega območja, v katerega so vključene vse države članice EU, razen Irske in Cipra, ter partnerske države Islandija, Norveška, Švica in Lihtenštajn.

Evropska komisija je določila 10. april 2026 kot datum, ko bo sistem v celoti operativen, papirno žigosanje potnih listov pa bo ukinjeno. Države članice, letališča, pristanišča in podjetja, ki izvajajo prevoze, bodo morale v tem času prilagoditi svoje tehnične sisteme ter usposobiti osebje za delo z novimi postopki.

Brunner je ob tem dodal, da šestmesečno prehodno obdobje omogoča „nemoten prehod potnikov, držav in podjetij na digitalne postopke nadzora“, saj gre za enega največjih logističnih projektov na področju mejne varnosti v zadnjih letih.

Posebne prilagoditve za britanske potnike

Novi sistem bo občutno vplival tudi na britanske državljane, ki po brexitu ne spadajo več med potnike znotraj EU. Po informacijah Reutersa bodo preverjanja potekala že pred odhodom iz Združenega kraljestva, in sicer v pristanišču Dover, terminalu Eurotunnel v Folkestonu ter na postaji St Pancras v Londonu, kjer deluje mednarodna železniška povezava Eurostar.

Za tovorna in avtobusna vozila bo preverjanje v sistemu EES začelo veljati takoj, medtem ko bo za osebna vozila uvedeno novembra. Na železniški postaji St Pancras pa bodo postopki uvedeni postopoma, sprva za omejeno skupino poslovnih potnikov.

Britanski minister za varnost meja in azil Alex Norris je pojasnil, da „bo uvedba preverjanja v sistemu EES predstavljala pomembno spremembo za britanske potnike“, zato britanske oblasti tesno sodelujejo z evropskimi partnerji, da bi prehod potekal brez večjih zapletov.

Po njegovih besedah imata Združeno kraljestvo in EU skupen cilj – povečati varnost in preprečiti nezakonite migracije. „Ti ukrepi so pomemben korak k boljšemu varovanju meja in zaščiti naših državljanov,“ je dejal Norris.

Namen: večja varnost in manj zlorab

Kot navaja Reuters, bo sistem EES omogočil enotno zbiranje podatkov o prihodih in odhodih vseh državljanov tretjih držav, kar naj bi močno pripomoglo k boju proti kriminalu in terorizmu. Poleg tega bo omogočal boljši nadzor nad tistimi, ki ostanejo v EU dlje, kot jim dovoljuje vizum, kar je bil do zdaj eden od večjih izzivov za migracijske oblasti.

Evropski uradniki pričakujejo, da bo sistem pomagal razbremeniti tudi azilne postopke, saj bo omogočal natančnejše preverjanje identitete in gibanja oseb ob vstopu v EU.

V uvodnem obdobju se bodo države članice osredotočile predvsem na testiranje sistemov, nadgradnjo infrastrukture in usklajevanje z letalskimi prevozniki, pristanišči in železniškimi družbami.

Novi digitalni sistem predstavlja enega največjih korakov v smeri skupne evropske politike upravljanja meja, ki jo EU razvija že več kot desetletje. Pričakuje se, da bo po popolni uvedbi sistem povezan tudi z drugimi evropskimi podatkovnimi zbirkami, med njimi s sistemom za informacije o vizumih (VIS) in prihodnjim sistemom potovalnih dovoljenj ETIAS.

Miha D. Kovač

Foto: Pixabay