Gradimo prijaznost: Kako otroke naučiti, da ne ustrahujejo?

ByAlenka Mirnik

18. julija, 2025 , , ,
Foto: Pixabay

Ustrahovanje med otroki je pereč problem, ki pušča dolgotrajne posledice na žrtve, storilce in celotno skupnost. V šolah, na igriščih ali celo na spletu se otroci pogosto srečujejo z vedenjem, ki lahko prizadene njihovo samozavest, občutek varnosti in duševno zdravje. Zato je ključno, da otroke že zgodaj učimo, kako prepoznati ustrahovanje, se mu upreti in graditi medsebojne odnose, ki temeljijo na spoštovanju in sočutju.

Kako lahko starši, učitelji in družba nasploh prispevajo k temu, da otroci ne bodo ustrahovali drugih? Odgovor leži v vzgoji, ozaveščanju in ustvarjanju okolja, ki spodbuja pozitivne vrednote.

Ustrahovanje ni le fizično nasilje, temveč vključuje tudi verbalne napade, socialno izključevanje ali spletno nadlegovanje. Otroci, ki ustrahujejo, pogosto to počnejo zaradi različnih razlogov: lahko gre za iskanje pozornosti, občutek moči, težave doma ali celo posnemanje vedenja, ki so ga videli drugje. Pomembno je, da otroci razumejo, kaj ustrahovanje je in kakšne posledice ima.

To zahteva odprte pogovore, ki jih vodijo odrasli. Na primer, šole lahko organizirajo delavnice, kjer otroci skozi igro vlog spoznajo, kako se žrtev ustrahovanja počuti. Takšne dejavnosti pomagajo razviti empatijo, ki je ključna za preprečevanje agresivnega vedenja.

Vloga staršev pri preprečevanju ustrahovanja

Starši igrajo osrednjo vlogo pri učenju otrok, da ne ustrahujejo. Otroci pogosto posnemajo vedenje svojih staršev, zato je pomembno, da odrasli sami izkazujejo spoštovanje in prijaznost. Če starš v vsakdanjem življenju kritizira druge ali rešuje konflikte z agresijo, bo otrok to vedenje verjetno ponovil.

Namesto tega lahko starši otroke učijo reševanja sporov z dialogom in poslušanjem. Prav tako je ključno, da starši otrokom pokažejo, kako se postaviti zase na miren način, kar jim daje samozavest, da se uprejo ustrahovanju, ne da bi sami postali agresivni.

Poleg tega morajo starši spremljati vedenje svojih otrok, tudi na spletu. Spletno ustrahovanje je v porastu, saj otroci preživljajo vse več časa na družbenih omrežjih. Starši lahko z otroki vzpostavijo pravila o uporabi interneta in jih poučijo o posledicah širjenja žaljivk ali groženj. Redni pogovori o tem, kaj otrok doživlja v šoli ali na spletu, lahko zgodaj odkrijejo znake ustrahovanja – bodisi kot žrtev bodisi kot storilec.

Šole kot varen prostor

Šole so ključno okolje za učenje otrok o preprečevanju ustrahovanja. Učitelji in šolsko osebje morajo biti usposobljeni za prepoznavanje znakov ustrahovanja in ukrepanje, ko se to zgodi. Pomembno je, da šole vzpostavijo jasna pravila proti ustrahovanju in dosledno uveljavljajo posledice za kršitelje. Vendar kaznovanje samo po sebi ni dovolj.

Šole morajo otroke aktivno učiti alternativnih načinov vedenja. To lahko vključuje programe vrstniške mediacije, kjer starejši učenci pomagajo mlajšim reševati konflikte, ali projekte, ki spodbujajo sodelovanje in timsko delo.

Poleg tega lahko šole ustvarijo kulturo vključenosti, kjer se vsak otrok počuti sprejetega. Dejavnosti, kot so skupinski projekti, šolske prireditve ali krožki, krepijo občutek skupnosti in zmanjšujejo verjetnost socialnega izključevanja. Učitelji lahko tudi spodbujajo otroke, da pohvalijo drug drugega za dosežke, kar gradi pozitivno vzdušje.

Družba in mediji

Družba kot celota prav tako vpliva na to, kako se otroci učijo vedenja. Mediji, filmi in družbena omrežja pogosto poveličujejo tekmovalnost ali celo agresijo, kar lahko otroke nezavedno spodbudi k ustrahovanju. Zato je pomembno, da so starši in učitelji pozorni na vsebine, ki jih otroci spremljajo, ter jih učijo kritičnega razmišljanja. Hkrati lahko družba promovira zgodbe o prijaznosti in sodelovanju, ki služijo kot pozitivni zgledi.

Dolgoročni učinki

Učenje otrok, da ne ustrahujejo, ni le kratkoročni cilj, temveč naložba v prihodnost. Otroci, ki odraščajo v okolju, kjer so spoštovanje, empatija in sodelovanje cenjeni, bodo te vrednote prenesli v odraslost. To vodi v bolj povezano in strpno družbo, kjer se konflikti rešujejo z dialogom namesto z nasiljem. Poleg tega otroci, ki se naučijo prepoznavati in preprečevati ustrahovanje, postanejo bolj samozavestni in odporni, kar jim pomaga pri soočanju z življenjskimi izzivi.

Preprečevanje ustrahovanja med otroki zahteva skupno prizadevanje staršev, šol in družbe. Z vzgojo, ki temelji na empatiji, spoštovanju in odprti komunikaciji, lahko otroke opremimo z orodji, ki jim bodo pomagala graditi pozitivne odnose. Pomembno je, da ustrahovanje obravnavamo resno, a hkrati otroke učimo, kako se mu upreti na konstruktiven način. Le tako bomo ustvarili svet, kjer se bodo otroci počutili varne, cenjene in pripravljene na prihodnost brez ustrahovanja.

Portal24; Foto: Pixabay