Če ste že kdaj poskušali sesti v avto, ki je bil poleti nekaj ur parkiran na soncu, potem veste – to ni nič manj kot napad na vaše dihanje. Vročina, ki se ujame v notranjosti vozila, lahko dobesedno opeče. A morda se obetajo spremembe – japonski proizvajalec avtomobilov Nissan namreč razvija posebno avtomobilsko barvo, ki obljublja ohladitev tudi brez klimatske naprave.
Avtomobilske barve so običajno izdelane iz smole – materiala, ki pod sončnimi žarki absorbira toploto in jo zadrži. V vročih mesecih lahko to pomeni, da se armaturna plošča segreje do osupljivih 70 °C, kot kaže študija ameriških raziskovalcev iz Arizone in San Diega.
Nissan pa zdaj testira tako imenovano „hladno barvo“, ki vsebuje napreden metamaterial. Ta je sestavljen iz dveh mikrostrukturnih komponent: ena preprečuje prodiranje infrardečih žarkov v površino, druga pa toploto pretvori v elektromagnetno sevanje in jo usmerja nazaj v vesolje.
V praksi to pomeni, da bi se vozilo, parkirano na žgočem soncu, manj segrelo, notranjost pa ostala bolj znosna tudi brez vklopa klimatske naprave. Za električna vozila to pomeni tudi manjšo obremenitev baterije – kar bi lahko pozitivno vplivalo na doseg in življenjsko dobo akumulatorskega sistema.
Kot navajajo v podjetju, so učinki še posebej izraziti pri dolgotrajnem izpostavljanju vozila soncu. V eksperimentu, ki je avgusta 2024 potekal na letališču v Tokiu, je bila temperatura karoserije in kabine avtomobila s to posebno belo barvo nižja za do 12 °C v primerjavi s klasičnim lakom. Temperatura v notranjosti se je znižala za približno 5 °C.
Barva je še vedno v fazi testiranja, vendar kaže veliko obetavnost za uporabo v mestih, kjer so poletne temperature vse bolj ekstremne. V času, ko se Evropa in svet spopadata z vročinskimi valovi in iskanjem trajnostnih rešitev, je vsak korak v smeri pasivnega hlajenja več kot dobrodošel.
Porast inovacij, ki se borijo proti posledicam segrevanja – od materialov za fasade do novih rešitev v prometu je velik. Nissanova hladna barva je tako del širšega trenda, ki povezuje tehnologijo, udobje in okoljsko učinkovitost.
Morda je prihodnost avtomobilov ne le električna, temveč tudi precej hladnejša – tudi brez klime.
Foto: Pexels









