Po letih rasti in rekordnih zaslužkov se luksuzna industrija sooča z opaznim ohlajanjem povpraševanja, predvsem zaradi prekomernega zviševanja cen, šibkih valut ter geopolitičnih negotovosti. Največji udarec prihaja iz dveh ključnih regij – ZDA in Kitajske –, kjer domača poraba ostaja šibka, hkrati pa upada tudi nakupovanje turistov na glavnih luksuznih trgih, kot sta Evropa in Japonska.
V drugem četrtletju letošnjega leta so prodajo velikih luksuznih skupin, med katerimi so LVMH, Prada, Moncler in Kering, prizadele spremembe v vedenju potrošnikov. Glavni vzroki so oslabitev dolarja, okrepitev jena ter nižje število ameriških in kitajskih turistov, ki tradicionalno predstavljajo znaten delež kupne moči na evropskih in japonskih trgih.
Finančna direktorica skupine LVMH Cécile Cabanis je za Financial Times pojasnila, da je „znaten padec turistične porabe“ med glavnimi razlogi za 9-odstotni organski padec prihodkov v diviziji mode in usnjenih izdelkov. Medtem ko so ameriški turisti lani še izkoriščali močan dolar za nakupe v Evropi, je njihova kupna moč letos upadla. Na Japonskem je podobno zmanjšanje opazno pri kitajskih turistih, ki so lani množično izkoriščali šibek jen.
Prihodki luksuznih hiš negativno presenetili
Pri Pradi, kjer turisti predstavljajo kar 30 odstotkov svetovne prodaje, so zabeležili 2-odstotni padec prihodkov blagovne znamke v prvi polovici leta. Podobno tudi italijanski Moncler navaja „znižano porabo Američanov v Evropi in Kitajcev na Japonskem“ kot razlog za upad organskih prihodkov.
Skupina Kering, ki ima v lasti znamko Gucci, je lani poročala o 27-odstotni rasti prodaje na Japonskem, a letošnji rezultati kažejo na znaten preobrat. Analitiki opozarjajo, da se kljub močni domači potrošnji v Aziji negotovost povečuje – zaupanje kitajskih potrošnikov je po pandemiji na najnižji ravni, okrevanje gospodarstva pa počasno.
Ohlajanje v ZDA, pritisk tarif
Združene države ostajajo največji posamezni trg za luksuzne izdelke, vendar se tudi tam kažejo znaki ohlajanja. Razlog je v deloma političnih dejavnikih – napovedane carine ameriškega predsednika Donalda Trumpa, povezane z zaščito domače industrije, so med vlagatelji sprožile nelagodje in znižale vrednost dolarja za več kot 10 odstotkov v primerjavi z evrom.
S tem so se zmanjšale ugodne nakupovalne razlike za ameriške turiste v tujini, kar dodatno vpliva na evropsko prodajo luksuznih izdelkov.
Napovedi za leto 2025: prva negativna rast po letih
Analitska hiša Bernstein, ki je v začetku leta napovedovala 5-odstotno rast svetovne prodaje luksuznih izdelkov, je zdaj svojo napoved znižala – pričakujejo 2-odstotni padec prihodkov v panogi do konca leta 2025. Kot razlog navajajo večjo verjetnost svetovne recesije, šibko povpraševanje in omejen domet podražitev.
Analitik Luca Solca pri Bernsteinu meni, da je panoga pretiravala z dvigi cen. „Veliko luksuznih blagovnih znamk je preveč zvišalo cene in zdaj potrebujejo temeljito domačo nalogo, če želijo znova prepričati srednji sloj potrošnikov,“ je dejal.
Posebej je izpostavil, da so „kitajski turisti prihajali na Japonsko zaradi cen, ne zaradi turizma“, kar po njegovem mnenju jasno kaže na občutljivost kupcev tudi v najvišjih segmentih trga.
Foto: Pexels/Nasr Al








