Mercedes-Benz z vozilom ELF napoveduje novo ero električnega polnjenja

Mercedes-Benz ELF: nov pristop k polnjenju električnih vozil [Foto: Mercedes-Benz]

Mercedes-Benz je javnosti predstavil eksperimentalno polnilno vozilo ELF, s katerim preizkuša meje mogočega na področju električne mobilnosti. ELF je akronim za „Experimental-Lade-Fahrzeug“, kar pomeni eksperimentalno polnilno vozilo.

Pri proizvajalcu so ob predstavitvi poudarili, da električna mobilnost presega zgolj tehnologijo. „Predstavlja odgovornost do okolja, družbe in prihodnjih generacij,“ so pojasnili. Dodali so, da sama vožnja brez emisij CO₂ ni dovolj, saj mora biti tudi polnjenje učinkovito, inteligentno in trajnostno.

„Z ELF dokazujemo, kaj se zgodi, ko se združijo vizionarska tehnologija, pogumne ideje in strastno timsko delo,“ so navedli pri Mercedes-Benzu. Vozilo združuje ultra hitro, dvosmerno, sončno, induktivno in konduktivno polnjenje v enoten koncept, ki ne preizkuša le meja mogočega, temveč jih na novo opredeljuje.

Hitro polnjenje je ključno za vsakodnevno uporabnost električne mobilnosti. Mercedes-Benz je zato ELF opremil z dvema sistemoma – Megawatt Charging System (MCS) in kombiniranim polnilnim sistemom (CCS).

MCS, ki je bil prvotno razvit za težka tovorna vozila, v ELF služi kot raziskovalno orodje. „Omogoča preizkušanje toplotne odpornosti in zmogljivosti visokonapetostnih baterij ter polnilnih kablov v ekstremnih pogojih,“ so poudarili.

CCS pa je standard za osebne avtomobile. Mercedes-Benz z njim testira komponente, kot so kabli, konektorji in hlajenje, v realnih pogojih. ELF doseže polnilno moč do 900 kW, kar pomeni, da je mogoče 100 kWh energije napolniti v desetih minutah. „S tem simuliramo tipične scenarije polnjenja ob avtocestah ali v mestih,“ so dodali.

Vzporedno podjetje razvija tudi konceptne modele. Program CONCEPT AMG GT XX omogoča v petih minutah polnjenje za približno 400 kilometrov dosega (WLTP). Med testno vožnjo v italijanskem Nardòju je vozilo doseglo rekordno moč 1041 kW.

Sodelovanje z Alpitronicom pri polnilnicah prihodnosti

Mercedes-Benz se je povezal z italijanskim podjetjem Alpitronic in razvil prototip polnilne postaje, ki omogoča prenose do 1000 amperov. „To je dvakrat več kot doslej,“ so pojasnili. Pri tem so uporabili kabel CCS na osnovi polnilnice MCS, ki je bila prvotno namenjena tovornjakom.

Razvojna ekipa v Stuttgartu je na testni mizi simulirala resnične scenarije in komponente vozila ter polnilnice preverila skupaj. „S tem dokazujemo celosten razvojni pristop,“ so poudarili pri Mercedes-Benzu.

Ugotovitve bodo vključene v novo generacijo hitrih polnilnic, ki bodo del globalnega omrežja Mercedes-Benz. Stranke bodo imele koristi od krajših časov polnjenja, ki se bodo le malo razlikovali od današnjih postopkov.

Dvosmerno polnjenje kot strateška prelomnica

Mercedes-Benz v ELF preizkuša tudi dvosmerno polnjenje, ki vozilom omogoča vračanje energije v dom (V2H), v omrežje (V2G) ali neposredno v električne naprave (V2L). „Električna vozila lahko postanejo aktivni del trajnostnega energetskega sistema,“ so navedli.

ELF omogoča polnjenje z izmeničnim (AC) in enosmernim tokom (DC). AC polnjenje je stroškovno učinkovitejše, a zahteva zapleteno standardizacijo. DC polnjenje pa omogoča višjo učinkovitost in je primerno za kombinacijo s fotovoltaiko in shranjevalniki energije.

„Dvosmerno polnjenje odpira novo raven neodvisnosti, stroškovne učinkovitosti in trajnosti,“ so poudarili. Povprečna baterija Mercedes-Benz z zmogljivostjo 70–100 kWh lahko v celoti oskrbi gospodinjstvo za dva do štiri dni. Po oceni podjetja lahko uporabniki z inteligentnim upravljanjem prihranijo približno 500 evrov letno, kar ustreza okoli 10.000 brezplačnim kilometrom.

Prvi modeli s tehnologijo že v pripravi

Mercedes-Benz je na Japonskem že uvedel dvosmerno polnjenje po standardu CHAdeMO. Novi električni CLA in GLC bosta serijsko pripravljena za dvosmerno polnjenje prek stenskih polnilnic DC. Prve storitve za to tehnologijo bo podjetje ponudilo leta 2026 v Nemčiji, Franciji in Združenem kraljestvu, pozneje pa še drugod.

Posebna ponudba MB.CHARGE Home bo združevala vozilo, stensko polnilnico, zeleno tarifo za elektriko in dostop do energetskega trga. „Na ta način bodo stranke zmanjšale stroške gospodinjstev in hkrati prispevale k stabilnosti omrežja,“ so pojasnili.

Virtualni račun za energijo

Pri Mercedes-Benzu razvijajo tudi idejo o „virtualnem računu za energijo“. Gre za sistem dobropisov za presežno sončno energijo, ki jo uporabnik odda v omrežje, ter za polnjenje in praznjenje doma. Dobropisi bi se nato lahko uporabili za polnjenje na javnih polnilnicah Mercedes-Benz.

„Cilj te vizije je ponuditi največjo prilagodljivost in hkrati zmanjšati obremenitev omrežja,“ so poudarili. Podjetje se zavzema za ustrezen regulativni okvir, ki bi omogočil takšno uporabo energije. Ena od možnosti bi bila oprostitev plačila omrežnine za začasno shranjeno elektriko.

ELF je opremljen tudi z induktivnim sistemom polnjenja, ki temelji na magnetni resonanci. Moč znaša 11 kW, enako kot pri običajni stenski polnilnici. „Testiramo uporabnost in združljivost v različnih scenarijih,“ so pojasnili.

Poleg tega ELF omogoča konduktivno polnjenje prek dna vozila. Energija se prenaša preko fizične povezave s polnilno ploščo v tleh. Tudi ta sistem ima moč 11 kW. Prednost obeh metod je enostavnost uporabe in zmanjšanje obrabe kablov.

Mercedes-Benz raziskuje tudi avtomatizirane polnilne sisteme z uporabo robotike. Robotsko podprto polnjenje naj bi omogočilo varno in natančno povezavo vozila s polnilno infrastrukturo brez ročnega posega. „To je pomembno zlasti za vozne parke, koncepte mobilnosti brez ovir in premium segment,“ so navedli pri podjetju.

Anja Kadič

Foto: Mercedes-Benz