Na 20. Blejskem strateškem forumu so govorci na panelu o prihodnosti evropskega turizma razpravljali o tem, kako v času podnebnih sprememb, geopolitičnih napetosti in digitalne preobrazbe ohraniti konkurenčnost evropskih destinacij, ne da bi pri tem izgubili temeljne vrednote. Evropa ostaja osrednji steber svetovnega turizma z več kot polovico vseh mednarodnih prihodov, a ta vodilna vloga po oceni udeležencev ni več samoumevna.
Minister za gospodarstvo, turizem in šport Matjaž Han je v uvodnem nagovoru poudaril: „Turizem ni samo ena najpomembnejših gospodarskih panog, temveč tudi močno orodje miru. Turizem povezuje ljudi in krepi medkulturni dialog.“ Ob tem je izpostavil slovensko usmeritev v trajnost: „Od zelenih certifikatov, do znamke Slovenia Green, trajnost predstavlja naš način življenja. Tudi digitalizacija je pomembna, a nikoli ne more preglasiti prijazne besede, toplega pogleda in občutka, da si dobrodošel.“ Dodal je, da mora slovenski turizem tudi v prihodnje ohraniti identiteto, naravo in kulturo, hkrati pa ustvariti pogoje za sodoben in vključujoč razvoj.
Direktorica Slovenske turistične organizacije Maja Pak Olaj je opozorila na širši pomen turizma v evropskem prostoru. „Je panoga, ki prispeva k višji kakovosti življenja, spodbuja trajnostni razvoj in krepi blaginjo skupnosti,“ je dejala. Po projekcijah Svetovnega sveta za potovanja in turizem (WTTC) bi lahko evropski turizem do leta 2035 ustvarjal več kot 30 milijonov delovnih mest in prispeval skoraj 11 odstotkov BDP Evropske unije.
„Moč evropskega turizma izhaja iz vrednot in temeljnih načel, ki oblikujejo njegovo identiteto. Če jih bomo znali vtkati tako v strateško razmišljanje kot v vsakodnevno prakso, bo evropski turizem lahko ohranil svojo moč in ostal konkurenčen tudi v zahtevnem globalnem okolju,“ je dodala.
Direktor Evropske potovalne komisije Eduardo Santander je predstavil aktualne trende: „Evropski turizem v 2025 kaže odpornost – število prihodov je 2,9 odstotka, število prenočitev pa 1,3 odstotka višje kot lani. Ob soočanju z izzivi množičnega turizma, vremenskih ekstremov in geopolitične negotovosti se odpirajo nove priložnosti: potovanja izven ustaljenih poti, daljša sezona in okrevanje azijskih trgov.“ Po njegovih besedah je ključno graditi odgovoren turizem in izobraževati obiskovalce, kar Evropska potovalna komisija podpira tudi s kampanjami, kot sta „Unexpected Upgrade“ in „Alps-Adriatic-Amazing“.
Panelna razprava o prihodnosti turizma
Razpravo je vodil dr. Peter Wostner z Urada RS za makroekonomske analize in razvoj, ki je poudaril, da slovenski turizem beleži rast prihodov in prenočitev, vendar so izzivi v produktivnosti in kratki povprečni dobi bivanja. „Potrebujemo sodelovanje, digitalizacijo in pametno uporabo podatkov za ustvarjanje bolj personaliziranih in trajnostnih doživetij,“ je dejal.
Državni sekretar na ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport Matevž Frangež je izpostavil, da je slovenski turizem zgrajen na dobro povezanem ekosistemu, a da bo za napredek potrebno več vlaganja v ljudi in posodobitev hotelske ponudbe. „Močna področja narave, outdoor doživetij, kulture in kulinarike ostajajo naše konkurenčne prednosti,“ je dodal.
Direktorica Avstrijske turistične organizacije Astrid Steharnig-Staudinger je dejala: „V turizmu ne moremo več govoriti le o rekordih, saj številke niso bistvo. Trajnost mora postati standard, ključno pa je vključevanje lokalnih skupnosti.“ Poudarila je pomen podatkovnih rešitev, ki Avstriji pomagajo pri razpršitvi obiska skozi vse leto.
Direktorica Green Destinations Jana Apih je pojasnila, da je trajnost v turizmu danes nujnost: „Pri resničnih transformacijah poti nazaj ni. Turizem mora v prostoru ustvarjati dobrobit in ne obremenjevati domačinov, saj lahko le tako zagotovimo kakovostno izkušnjo tudi za obiskovalce.“
Slavko Ažman iz Porsche Slovenija je menil, da sta mobilnost in turizem neločljivo povezana. „Brez trajnostne mobilnosti ni trajnostnega turizma. V Sloveniji se soočamo s posebnimi izzivi javnega prevoza, zato je ključno, da država prevzame aktivno vlogo pri razvoju trajnostnih rešitev,“ je dejal.
Govorniki so se strinjali, da prihodnost evropskega turizma ne sme temeljiti zgolj na številkah in rekordih, temveč predvsem na vrednotah – trajnosti, kakovosti življenja, kulturni raznolikosti, gostoljubju in varnosti. Trajnostna načela so po njihovih besedah postala standard, ne zgolj možnost.
Foto: Živa Ogrin, Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport









