Na letošnjih oskarjih blestela Anora in The Brutalist
Letošnja podelitev oskarjev, ki je potekala 2. marca 2025, je prinesla nepričakovane zmage in čustvene trenutke, saj je nizkoproračunska komedija Anora dominirala zvečer s petimi nagradami, vključno z oskarjem za najboljši film. Film, ki ga je ustvaril Sean Baker, je osvojil srca občinstva in kritikov, medtem ko je Adrien Brody za svojo vlogo v povojni drami The Brutalist prejel nagrado za najboljšega igralca. Mikey Madison, zvezda Anore, je bila razglašena za najboljšo igralko, kar je še dodatno potrdilo preboj filma, ki je imel premiere na lanskem filmskem festivalu v Cannesu, kjer je osvojil zlato palmo. Močan pečat z zmago v kategoriji dokumentarnih celovečercev je pustil tudi izraelsko-palestinski dokumentarec No Other Land.
Večer je bil poln presenečenj, saj so favoriti, kot je Demi Moore za film The Substance, ostali brez največjih nagrad, Anora pa je s proračunom zgolj šest milijonov dolarjev dokazala, da velike finance niso pogoj za uspeh, piše The Guardian. Voditelj večera, komik Conan O’Brien, je s svojimi šalami poskrbel za sproščeno vzdušje, obenem pa poudaril pomen filmske umetnosti v današnjem času.
Sean Baker in Mikey Madison v središču pozornosti
Sean Baker, režiser Anore, je postal zgodovinska figura letošnje podelitve, saj je kot prvi posameznik v eni noči prejel štiri oskarje za isti film: za režijo, montažo, izvirni scenarij in najboljši film. V svojem govoru je izrazil globoko spoštovanje do skupnosti spolnih delavcev, katerih zgodbe so navdihnile film. “Delili so svoje izkušnje z mano skozi leta, in to nagrado delim z njimi,” je dejal, medtem ko je občinstvo bučno ploskalo. Baker je tudi pozval filmske ustvarjalce, naj ohranjajo tradicijo snemanja za velika platna, in poudaril, da je skupinska izkušnja v kinu nenadomestljiva.
Mikey Madison, 25-letna igralka, ki je v Anori upodobila spolno delavko, poročeno s sinom ruskega oligarha, je v kategoriji za najboljšo igralko premagala favorizirano Demi Moore. V čustvenem govoru je Madison označila zmago za “nadrealistično” in obljubila nadaljnjo podporo skupnosti spolnih delavcev. Njena zmaga je bila še posebej presenetljiva, saj je The Substance po uspehu na zlatih globusih in nagradah Screen Actors Guild veljal za favorita, a je na koncu domov odnesel le oskarja za ličenje in pričesko.
Adrien Brody in moč The Brutalist
Adrien Brody je za vlogo v The Brutalist, povojni drami Bradyja Corbeta, prejel svojega drugega oskarja za najboljšega igralca, s čimer je postal eden redkih igralcev z več kot eno zmago v tej kategoriji. Njegov prvi oskar je prišel leta 2003 za film The Pianist, ko je postal najmlajši zmagovalec v zgodovini te kategorije. Tokrat je premagal Timothéeja Chalameta, ki je za A Complete Unknown prejel nagrado Screen Actors Guild, a na oskarjih ostal praznih rok.
Brody je v govoru spregovoril o “krhki naravi igralčevega poklica” in poudaril, kako mu je vrnitev na oder prinesla novo perspektivo. “To je priložnost za nov začetek,” je dejal, preden je glasba začela igrati, kar ga je spodbudilo k šaljivemu komentarju: “To ni moj prvi rodeo!” Ob koncu je pozval k boju proti antisemitizmu in rasizmu ter izrazil željo po “bolj zdravem in vključujočem svetu”. The Brutalist je poleg tega prejel še nagradi za kinematografijo in izvirno glasbo, kar je potrdilo njegov umetniški vpliv.
Zanimiv trenutek na rdeči preprogi je prinesla Halle Berry, ki je Brodyja poljubila in s tem poustvarila njun kontroverzni trenutek iz leta 2003, ko jo je poljubil na odru po zmagi za The Pianist. “Morala sem mu vrniti,” je smeje se pojasnila.
Dokumentarec No Other Land z močnim sporočilom
Medtem ko je Anora prevladovala v igranih kategorijah, je dokumentarni celovečerec No Other Land osvojil srca v svoji kategoriji. Film, ki ga je ustvaril izraelsko-palestinski kolektiv, obravnava nasilje in razseljevanje na Zahodnem bregu. Palestinski sorežiser Basel Adra je v zahvalnem govoru pozval k “resničnim ukrepom” za ustavitev “nepravičnosti in etničnega čiščenja”, medtem ko je njegov izraelski kolega Yuval Abraham poudaril potrebo po nacionalnih pravicah za oba naroda. “Moji ljudje bodo varni le, če bodo Baselovi ljudje svobodni,” je dejal in kritiziral zunanjo politiko ZDA, ki po njegovem mnenju ovira napredek.
Kljub pomanjkanju uradne distribucije v ZDA je No Other Land s svojo zmago dokazal, da močno sporočilo presega komercialne omejitve. Njun govor je požel stoječe ovacije in opomnil na pomen filma kot platforme za družbene spremembe.
Presenečenja in razočaranja večera
Medtem ko je Anora zasluženo slavila, so nekateri favoriti ostali brez pričakovanih nagrad. Triler Conclave, ki je veljal za močnega konkurenta za najboljši film po uspehu na nagradah Bafta in Screen Actors Guild, je domov odnesel le oskarja za najboljši prirejeni scenarij. Netflixov muzikal Emilia Pérez, ki je prejel rekordnih 13 nominacij za neangleški film, je osvojil le dve nagradi: za izvirno pesem in stransko vlogo Zoe Saldañe. Saldaña je v solznem govoru izrazila ponos nad svojimi priseljenskimi koreninami, medtem ko je glavna zvezda filma, Karla Sofia Gascón, prva odkrito transspolna nominiranka, preskočila rdečo preprogo zaradi spletnih polemik.
Conan O’Brien je večer popestril s humorjem, med drugim se je pošalil na račun Anore in njenega pogostega uporabljanja kletvic ter aktualnega političnega ozračja: “Američani so navdušeni, ko vidijo, da se nekdo končno zoperstavi močnemu Rusu.” Njegove šale so bile dobro sprejete, prav tako njegov poziv k ohranjanju filmske izkušnje v kinodvoranah.
Letošnji oskarji so pokazali, da nizkoproračunski filmi še vedno lahko konkurirajo velikim produkcijam. Poleg Anore so zmage dosegli tudi The Brutalist (10 milijonov dolarjev), A Real Pain (3 milijone dolarjev) in The Substance (18 milijonov dolarjev), medtem ko so velikani, kot sta Wicked in Dune: Part Two, ostali omejeni na tehnične kategorije. Podelitev je tako potrdila, da je v filmski umetnosti še vedno prostor za avtentične zgodbe in ustvarjalno tveganje.
Portal24; Foto: Portal24/analogicus








