Evropski parlament je odobril obsežen sveženj sprememb zakonodaje o vozniških dovoljenjih, ki bo omogočil izvrševanje prepovedi vožnje v vseh državah članicah EU. Po novem bo kazen, izdana v eni državi, veljala tudi v drugih, kar naj bi zmanjšalo število neizvršenih sankcij za prometne prekrške. Dosedanji sistem je bil pomanjkljiv, saj vozniki, ki so bili kaznovani v tujini, pogosto niso bili kaznovani tudi v matični državi.
Nova pravila določajo, da mora država, v kateri je bil storjen hujši prekršek, o tem obvestiti državo izdajateljico vozniškega dovoljenja. Ta ima nato 15 dni časa, da dovoljenje začasno odvzame, kar pomeni, da kršitelj ne bo mogel voziti nikjer v EU v času trajanja prepovedi.
Ukrep bo veljal za hujše kršitve prometnih predpisov, med katerimi so vožnja pod vplivom alkohola ali drog, prekoračitve hitrosti, uporaba mobilnih telefonov med vožnjo in nesreče s hudimi telesnimi poškodbami ali smrtnim izidom, navaja Euronews.
Države članice bodo lahko v določenih primerih zavrnile izvršitev prepovedi, če njihova zakonodaja za enako dejanje ne predvideva enake sankcije. To se nanaša predvsem na različne prage dovoljenih vrednosti alkohola v krvi in lokalne omejitve hitrosti, ki se med članicami EU precej razlikujejo.
Na primer, začasna prepoved vožnje zaradi prekoračitve hitrosti bo veljala le, če bo voznik prekoračil omejitev za več kot 50 kilometrov na uro. Kot je pojasnil italijanski poslanec Matteo Ricci, poročevalec zakona, so bile te izjeme del nujnih kompromisov, da bi bila reforma sprejeta.
Po njegovih besedah gre za pomemben korak naprej, saj bo odločitev o odvzemu dovoljenja „priznana in izvršena po vsej Evropi“.
Digitalno vozniško dovoljenje in posodobljeni preizkusi
Drugi del zakonodajnega svežnja prinaša digitalizacijo vozniških dovoljenj ter posodobljene standarde preverjanja vozniških znanj, navaja Euronews. Digitalno dovoljenje bo dostopno preko pametnega telefona, fizična oblika pa bo ostala možnost po izbiri posameznika.
Za nove voznike bo uvedena dveletna poskusna doba, v kateri bodo kazni za prekrške, kot so vožnja pod vplivom alkohola, neuporaba varnostnega pasu ali neuporaba otroškega sedeža, strožje. Sedemnajstletniki bodo lahko opravili vozniški izpit, vendar bodo morali do polnoletnosti voziti v spremstvu izkušenega voznika.
Zaradi pomanjkanja poklicnih voznikov v Evropi se znižuje starostna meja za pridobitev vozniškega dovoljenja za tovornjake na 18 let in za avtobuse na 21 let.
Razprave o varnosti in starostnih omejitvah
Predlog o znižanju starostnih omejitev je naletel na kritike dela evropskih poslancev, ki menijo, da bi lahko mlajši profesionalni vozniki predstavljali večje tveganje za prometno varnost. Grška poslanka Elena Kountoura je za Euronews ocenila, da „zniževanje varnostnih standardov ne bo rešilo pomanjkanja voznikov“, temveč bi bilo treba izboljšati njihove delovne pogoje in plačila.
Nova pravila bodo pri usposabljanju voznikov večji poudarek namenila tudi prepoznavanju mrtvih kotov, moteni vožnji in varnejši interakciji z ranljivimi udeleženci v prometu, kot so pešci in kolesarji.
Po novem bodo vozniška dovoljenja za osebna vozila in motorna kolesa veljavna 15 let, za poklicne voznike tovornjakov in avtobusov pa 5 let. Države članice bodo lahko to obdobje skrajšale za voznike, starejše od 65 let.
Zakonodajni sveženj, ki ga morajo države članice prenesti v nacionalno zakonodajo v treh letih, podpira cilj EU „Vizija nič“ – zmanjšati število smrtnih žrtev v prometnih nesrečah za polovico do leta 2030. Po podatkih Evropske komisije je lani na evropskih cestah umrlo približno 19.800 ljudi, kar je 3 odstotke manj kot leto prej.
Foto: Pexels









