Policija poziva k večji varnosti pri vožnji z e-skiroji: Število hudih poškodb in kršitev narašča

[Foto: Pexels]

Policija, Ministrstvo za infrastrukturo in Javna agencija RS za varnost prometa so opozorili na naraščajočo nevarnost vožnje z električnimi skiroji ter napovedali okrepljen nadzor nad kršitvami. E-skiroji, ki jih uporabniki pogosto vozijo prehitro in nepravilno, postajajo vse pogosteje vzrok za prometne nesreče s hudimi posledicami.

V zadnjem letu se je število nesreč, v katerih so bili udeleženi vozniki e-skirojev, povečalo za 12 odstotkov, število huje poškodovanih pa celo za 29 odstotkov. Policija opozarja, da so za nesreče največkrat odgovorni vozniki sami, najpogosteje zaradi neprilagojene hitrosti, vožnje brez čelade in vožnje pod vplivom alkohola.

Ivan Kapun z Generalne policijske uprave je izpostavil: “Tudi letos smo policisti obravnavali več prometnih nesreč, v katerih so bili udeleženi vozniki e-skirojev, ki so bili večinoma tudi sami povzročitelji nesreče. Najpogostejša vzroka za njihov nastanek sta neprilagojena hitrost in neupoštevanje pravil o prednosti.”

Poudaril je, da bodo nadzore na tem področju še okrepili: “Pri tem bomo uporabljali napravo, ki nam omogoča ugotavljanje hitrosti, ki jo e-skiro lahko doseže. E-skiroji, ki dosegajo večje hitrosti od 25 km/h, so namreč v cestnem prometu prepovedani, predvsem pa so previsoke hitrosti lahko izjemno nevarne.”

Zaščitna oprema

Policisti bodo nadzorovali tudi pravilno uporabo površin za vožnjo, uporabo zaščitne opreme pri mladoletnikih in prepovedano uporabo mobilnih naprav med vožnjo. Posebna pozornost bo namenjena tudi električnim dvokolesom, kot so hoverboardi, ki jih zakonodaja prepoveduje v cestnem prometu.

Državni sekretar na Ministrstvu za infrastrukturo, Andrej Rajh, je poudaril, da “skoraj 60 odstotkov letošnjih prometnih nesreč so povzročili skiroisti sami, zato pozdravljamo proaktivno vlogo Policije pri nadzoru hitrosti in uporabi novih merilnih naprav za ugotavljanje prekoračitev konstrukcijsko določene hitrosti.”

Za varno udeležbo z e-skiroji v prometu je treba upoštevati nekaj osnovnih pravil

  • Zaščitna čelada je priporočljiva za vse. Ne glede na to, da je uporaba zaščitne čelade obvezna do 18. leta, se priporoča uporaba vsem voznikom e-skirojev, saj so posledice padcev (poškodbe obraza in glave, ki so med pogostejšimi) brez nje praviloma težje.
  • Kdo lahko vozi e-skiro? Osebe, starejše od 14 let, oziroma osebe od 12. do 14. leta, če imajo kolesarsko izkaznico.
  • Kje lahko vozimo e-skiro? Vozniki e-skirojev morajo voziti po površinah, namenjenih kolesarjem. Kjer teh površin ni, morajo voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost vožnje do 50 kilometrov na uro. Pravila, ki veljajo za kolesarje, se smiselno uporabljajo tudi za voznike e-skirojev oz. lahkih motornih vozil.
  • Znate upravljati z e-skirojem? Za varno vožnjo sledite navodilom za uporabo, ki jih je izdal proizvajalec e-skiroja. Z navodili se podrobno seznanite še pred začetkom prve vožnje. 
  • Obvezna oprema. Za varnost vseh udeležencev mora imeti voznik e-skiroja ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.
  • Na e-skiro brez slušalk in mobilnega telefona! Med vožnjo z e-skirojem ne uporabljajte slušalk ali mobilnega telefona, saj to odvrača pozornost od dogajanja v prometu. Tako zlahka spregledate pešca, otroka, starejšega udeleženca ali druge izpostavljene skupine udeležencev (invalidi, gibalno ovirani).
  • Prevoz drugih oseb ni dovoljen. Na e-skiroju je prepovedano prevažati druge osebe.
  • Alkohol ne sodi v promet! Tudi za voznike e-skirojev velja ničelna toleranca do alkohola v prometu. Le tako bodo varni v prometu in ne bodo ogrožali drugih.
  • Posebej previdno pri udeležbi na območjih skupnega prometnega prostora in v območjih za pešce. Vozniki e-skirojev morajo v območju skupnega prometnega prostora, ki ga souporabljajo vsi udeleženci cestnega prometa, voziti tako, da ne ogrožajo pešcev. V območjih za pešce lahko vozijo le z maksimalno hitrostjo pešca, najbolje pa je, da z e-skiroja sestopijo. E-skiroji so skoraj neslišni, zato jih drugi udeleženci v prometu težje zaznajo, prav tako pogosto ne pričakujejo, da so tako hitri, zato lahko pride do neustreznih ali prepoznih reakcij pešcev oziroma drugih udeležencev v prometu. Nase naj zato vozniki e-skirojev opozorijo z zvočnim signalom.
  • Vozniki motornih vozil, pozorno tudi pri prehitevanju e-skirojev. Pri prehitevanju e-skirojev dosledno upoštevajte minimalno bočno razdaljo, ki znaša najmanj 1,5 metra; prehitite šele tedaj, ko je to povsem varno. Zaradi majhne površine silhuete so uporabniki e-skirojev tudi slabše vidni. 

Dodal je, da ministrstvo podpira uvedbo obveznega zavarovanja e-skirojev in se zavzema za enotno evropsko ureditev. Ob tem je apeliral tudi na starše, naj otrokom ne omogočajo vožnje s predelanimi vozili brez zaščitne opreme: “Naj bo vožnja z e-skiroji premišljena, odgovorna in varna.”

Tudi Javna agencija za varnost prometa si prizadeva za boljšo zakonodajno ureditev in večjo osveščenost. V. d. direktorja AVP, Saša Jevšnik Kafol, je dejala: “Z nacionalno preventivno akcijo Mikromobilnost, z novimi izobraževalnimi programi za devetošolce in z aktivnim sodelovanjem pri pripravi zakonodaje si prizadevamo za večjo osveščenost uporabnikov in boljšo ureditev vožnje z e-skiroji.”

Zakonodajni predlogi

Izpostavila je tudi zakonodajne predloge, vključene v Resolucijo o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa do leta 2030. Med njimi so: obvezna uporaba čelade za vse uporabnike, osnovno usposabljanje, dvig minimalne starosti za vožnjo, uvedba zavarovanja odgovornosti in vzpostavitev evidence e-skirojev.

“Več kot polovica huje poškodovanih voznikov letos ni uporabljala zaščitne čelade, čeprav vemo, da je prav zaščita glave pri padcu ključna,” je opozorila Jevšnik Kafol. Ob tem je pozvala vse udeležence v prometu k spoštovanju predpisov in odgovornemu ravnanju.

Statistični podatki Policije kažejo, da je bilo v letu 2024 v prometnih nesrečah udeleženih 268 voznikov e-skirojev, v prvi polovici letošnjega leta pa so policisti ugotovili že 495 kršitev. Najpogostejše kršitve vključujejo vožnjo po napačni strani, pod vplivom alkohola in brez čelade. Letos je bilo zabeleženih tudi 11 primerov prekoračitve dovoljene hitrosti nad 25 km/h.

Policija zato poudarja pomen osebne odgovornosti pri vožnji z e-skiroji in poziva k uporabi zaščitne opreme ter doslednemu spoštovanju cestnoprometnih predpisov.

Miha D. Kovač

Foto: