Prelomnica v Formuli 1: Mercedes preizkusil biološko kompozitne ščitnike koles

ByAnja Kadič

23. septembra, 2025 , ,
Ekipa Mercedes-AMG PETRONAS F1 prvič uporablja biološko obarvan kompozitni material iz ogljikovih vlaken na ščitnikih zadnjih koles dirkalnika W16 [Foto: Mercedes-AMG]

Ekipa Mercedes-AMG PETRONAS F1 je na dirki za veliko nagrado Azerbajdžana predstavila nekaj, kar bi lahko pomenilo prihodnost motošporta. Na dirkalniku W16 so prvič uporabili biološko obarvan kompozitni material iz ogljikovih vlaken na ščitnikih zadnjih koles. Gre za pionirski korak, ki združuje vrhunsko tehnologijo in trajnostni razvoj – brez kompromisov pri zmogljivosti.

Na ulicah Bakuja, kjer so hitrosti skrajne in pogoji brezkompromisni, je Mercedes predstavil ščitnike koles zadnjega zavornega kanala z novim kompozitnim materialom. Smola v teh komponentah je izdelana tako, da 30 odstotkov tradicionalnih sestavin nadomeščajo biološki materiali, pridobljeni iz obnovljivih virov.

„Ta prelomni razvoj prvič vključuje trajnostne kompozite iz ogljikovih vlaken na visokozmogljivem delu našega dirkalnika, pri čemer je 30 odstotkov tradicionalnega smolnega materiala nadomeščenega s tistim, pridobljenim iz obnovljivih virov,“ so pojasnili pri Mercedesu.

To ni le tehnična demonstracija. Gre za dokaz, da so trajnostni materiali kos najzahtevnejšim obremenitvam Formule 1, kjer šteje vsaka tisočinka sekunde in vsak gram teže.

Formula 1 kot laboratorij prihodnosti

Vodja ekipe Toto Wolff je pomen razvoja poudaril z jasnimi besedami: „V dobi, ko inovacije spodbujajo zmogljivost in oblikujejo prihodnost industrije, je iskanje pametnejših, hitrejših in učinkovitejših tehnologij postalo odločilni izziv našega časa. Ta projekt ne odraža le naše zavezanosti trajnosti, temveč poudarja tudi vlogo Formule 1 kot testnega poligona za pionirske tehnologije, ki lahko koristijo številnim panogam. Naš šport je najhitrejši testni laboratorij na svetu, te inovacije pa predstavljajo naše neusmiljeno prizadevanje za zmogljivost in apetit po prispevanju izven dirkališča.“

Formula 1 že dolgo ni več le tekmovanje motorjev in dirkačev. Postala je najhitrejši raziskovalni center na svetu, kjer se vsaka novost lahko prelije tudi v avtomobilsko industrijo, letalstvo in celo športno opremo. Mercedes je že pred leti napovedal cilj doseči neto ničelne emisije do leta 2040, pri čemer imajo takšni projekti ključno vlogo.

Syensqo kot partner v trajnosti

Za razvoj je zaslužno tudi podjetje Syensqo, ki se specializira za kompozitne materiale in že desetletja sodeluje z motošportom. Predsednik podjetja, Rodrigo Elizondo, je izpostavil pomen sodelovanja:
„Veseli nas, da je naš projekt z ekipo Mercedes-AMG PETRONAS F1 zaživel na dirkalniku W16. Naša tehnologija biosmole predstavlja pomemben korak naprej pri inovacijah na področju trajnostnih materialov. Z zamenjavo tradicionalnih komponent na osnovi nafte s tistimi, pridobljenimi iz obnovljivih virov, ne le uvajamo krožnost v zasnovo naših izdelkov, temveč tudi utiramo pot prihodnjim inovacijam.“

Tudi vodja trajnostnega razvoja pri Mercedesu, Alice Ashpitel, je poudarila širši pomen projekta:
„Ponosni smo, da v Formuli 1 spodbujamo trajnostne inovacije in uvajamo trajnostne kompozite iz ogljikovih vlaken na tehnično zmogljivi komponenti. Z integracijo biološko obarvane smole v kompozitni material postavljamo nov standard za prihodnost motošporta. Dejstvo, da so ti materiali pridobljeni iz stranskih produktov, povezanih z ustvarjanjem biodizla, je dodatna prednost in kaže na moč naprednih trajnostnih goriv.“

Korak naprej za Mercedes in celotno Formulo 1

Uporaba biološkega kompozita na zadnjem zavornem kanalu W16 je več kot le tehnična posodobitev. To je jasen signal, kam se Formula 1 usmerja. Ekipa iz Brackleya je bila že prva globalna športna ekipa, ki je investirala v trajnostna letalska goriva, v sezoni 2024 pa so svoja logistična vozila in generatorje že poganjali z biogorivom HVO100.

Pri Mercedesu so prepričani, da bo integracija novih materialov vplivala tudi na druge panoge. Kompoziti iz ogljikovih vlaken, kjer 60 odstotkov predstavljajo vlakna in 40 odstotkov smola, že zdaj krojijo prihodnost letalstva, avtomobilizma in celo športne opreme. Če prenesejo ekstremne sile Formule 1, si lahko predstavljamo, kaj pomenijo za vsakdanjo tehnologijo.

Mercedes s tem projektom ni le osvojil drugo mesto v Bakuju z dirkalnikom #63, ampak je poslal sporočilo, da bo prihodnost motošporta vse bolj povezana z trajnostjo, inovacijami in pametnimi rešitvami.

Za ljubitelje hitrosti to pomeni, da bo Formula 1 še naprej sinonim za ekstremno zmogljivost – hkrati pa tudi most v zeleno prihodnost.

Anja Kadič

Foto: Mercedes-AMG