Direkcija Republike Slovenije za vode (DRSV) v sodelovanju z Mestno občino Ljubljana pripravlja projekt nadgradnje obstoječih visokovodnih ureditev na območju Sneberij. Namen posega je zmanjšati poplavno ogroženost, ki jo je avgusta 2023 močno razgalila visoka voda.
Iz Direkcije so sporočili, da je „poplavna voda ob visokih vodah avgusta 2023 prizadela tudi območje Sneberij“. Kot so pojasnili, je voda do naselja pritekala „s severne in zahodne strani ter zalila tudi podvoz priključka Zadobrova“. Iz analize zračnih posnetkov je razvidno, da je bil poplavni tok usmerjen od Sneberij proti avtocesti, kjer je prišlo do zajezitve. Opozarjajo, da je teren ob avtocesti za približno 2 m nižji od območja prelivanja Šmartinske ceste.
Strokovne službe opozarjajo na geološko posebnost območja. Iz DRSV so poudarili, da je „posebnost Sneberij njihova lega v nekdanji strugi reke Save, kar pomeni, da je teren prodnat, nihanje vodostaja pa neposredno vpliva na raven podtalnice“.
To pomeni, da poplave niso zgolj posledica reke, temveč tudi dviga podtalnice, ki ga ni mogoče tehnično preprečiti. Ob tem dodajajo, da „Sava napaja podtalnico samo ob visokih vodah“, med običajnimi vodostaji pa prihaja do izmenjave med reko in vodonosnikom v obeh smereh.
„Prav porozna tla, vpliv podtalnice in kompleksnost terena so razlog, da je iskanje ustrezne strokovne rešitve zahtevnejše in dolgotrajnejše,“ so zapisali.
Nova rešitev: varovalni nasip ob Šmartinski cesti
V projektni dokumentaciji, ki je bila potrjena tudi s strani recenzentov, je predvidena izgradnja visokovodnega nasipa. Direkcija pojasnjuje, da se „načrtovan visokovodni nasip začne pri mostu Šmartinske ceste čez Savo in od tam dalje poteka proti zahodu vzporedno s Šmartinsko cesto“. Pred krožiščem se nasip odcepi proti zahodu, nadaljuje ob Cesti v Hrastje, nato zavije proti jugu ter se sklene ob obstoječem terenu pri objektu Cesta v Hrastje 12.
Po izgradnji bo „poplavni tok potekal ob nasipu in bo usmerjen proti obstoječima mostovoma čez Savo“, s čimer se bo bistveno zmanjšala ogroženost avtoceste južno od priključka Sneberje.
Sanacija poškodovanih pragov in širitev struge Save
V poplavah leta 2023 je dolvodno od mostov prišlo do poškodb skalnatih pragov. Direkcija navaja, da je „zajeda dolvodno in opažen vpliv zajezbe nad mostovoma posledica preozke struge Save“ ter poškodovanih pragov. Mostovi so bili ustrezno upoštevani pri izračunih pretokov.
Na tem odseku je predvidena sonaravna sanacija, ki vključuje širitev struge in znižanje skalnega praga. Pri načrtovanju bodo izhajali iz stabilnih odsekov Save pri Tomačevem, na podoben način pa bodo analizirali tudi odsek Medno–Črnuče, z osrednjim poudarkom na varnosti Vikrč, Broda, Tacna in avtocestnih prečkanj.
Vzdrževalna pot in časovnica projekta
Na nasipu je predvidena makadamska vzdrževalna pot, ki se bo lahko uporabljala tudi kot pešpot. Če bo MOL pot želela prekategorizirati v kolesarsko, bo to predmet ločenega postopka.
Projekt vključuje dokumentaciji PZI in DGD, v teku je pridobivanje zemljišč, javni razpis za izvajalca pa je že objavljen. Rok izvedbe del je 10 mesecev od začetka gradnje. Vzdrževanje nasipa bo izvajal koncesionar v okviru javne službe. Ob tem Direkcija dodaja, da bo „začasni nasip, ki se je zgradil v sklopu interventnih del v avgustu 2023, odstranjen, ko bo zgrajen nov nasip“.
Sneberski kanal in vpliv podtalnice
Nekdanji Sneberski kanal, ki je potekal od Hrastja do Zaloga, je skozi desetletja izgubil svojo funkcijo. Direkcija pojasnjuje, da je bil kanal prvotno „Potočnica, ki je omogočala odtok izvirnih vod ob povišani podtalnici“, a je zaradi gradbenih posegov in poglabljanja reke na več mestih prekinjen. Kanal lahko danes sprejme le manjši del izvirnih vod, kar ne vpliva na poplavno ogroženost.
Tok podtalnice je ključen parameter pri načrtovanju nasipa. Iz DRSV navajajo, da so izračuni pokazali možnost pojava izvirov na južni strani nasipa ob daljših poplavnih valovih, podobnih tistemu leta 2023. „Izvirna voda načeloma ponika v nenasičenih prodih med nasipom in Šmartinsko cesto,“ dodatni dotoki pa bi se lahko usmerili proti podvozu Zadobrova. Ob tem poudarjajo, da podtalnica ne bo ogrožala obstoječih objektov.
Ministrstvo za naravne vire in prostor pripravlja koncept celovite ureditve Save od Črnuškega mostu do sotočja s Kamniško Bistrico oziroma Ljubljanico. Na podlagi koncepta bo DRSV pripravila projektno dokumentacijo in izvedla potrebne ukrepe.
Foto: DRI









