Podjetje Tesla se sooča z velikimi finančnimi izzivi, potem ko je administracija ameriškega predsednika Donalda Trumpa začela zmanjševati podporo zelenim industrijam, vključno z električnimi vozili. Zmanjšanje subvencij, ki so bile ključnega pomena za hitro rast podjetja, je že povzročilo strm padec cene delnic in sprožilo razpravo o prihodnji vzdržnosti Teslinega poslovnega modela.
Kot poroča britanski Sky News, bi lahko zmanjšanje državne podpore v prihodnjih letih povzročilo več milijard dolarjev izgube. V letu 2024 je Tesla ustvarila 7,1 milijarde dolarjev dobička, pri čemer je 2,8 milijarde dolarjev izhajalo iz regulativnih kreditov – subvencij, ki jih podjetje pridobi zaradi izpolnjevanja okoljskih ciljev pri proizvodnji vozil.
Ti prihodki so predstavljali najmanj 38 odstotkov celotnega letnega dobička, kar pomeni, da bi podjetje brez teh sredstev poslovalo z izgubo. Tudi v prvem četrtletju letošnjega leta je izkazan dobiček v višini 409 milijonov dolarjev nastal ob kar 595 milijonih dolarjev prihodkov iz subvencij.
V okviru nedavne davčne zakonodaje je bila odpravljena tudi davčna olajšava v višini 7500 dolarjev za kupce električnih vozil. Če bi ta olajšava veljala za več kot 630.000 vozil Tesla, prodanih lani v ZDA, bi skupni znesek subvencij dosegel 4,7 milijarde dolarjev.
Poleg tega je Trump junija podpisal resolucijo, s katero je Kaliforniji odvzel pooblastila za določanje obveznih ciljev v okviru programa za vozila z ničelnimi emisijami. Gre za program, v katerem je Tesla zaradi popolnoma električne proizvodnje pridobivala kredite brez dodatnih stroškov in jih nato prodajala drugim proizvajalcem, ki še vedno izdelujejo bencinska vozila.
“Subvencija v višini 7500 dolarjev ne gre neposredno Tesli, vendar odprava pomeni, da se bo končna cena vozil zvišala, kar bo vplivalo na povpraševanje,” je opozoril analitik Gordon Johnson.
Politični spor vpliva na prodajo in vlagatelje
V ozadju dogajanja je tudi javni spor med predsednikom Trumpom in Elonom Muskom, ki je v preteklosti finančno podprl njegovo kampanjo, a se nato politično oddaljil. Trump je v objavi na Truth Social zapisal: “Elon bi lahko dobil daleč več subvencij kot kateri koli človeški rod v zgodovini, in brez subvencij bi se moral zapreti in vrniti v Južno Afriko.”
Teslina prodaja se je zaradi političnih trenj, konkurence in pozivov k bojkotu zmanjšala na številnih trgih. V prvih štirih mesecih leta 2025 je prodaja v Nemčiji padla za 58 odstotkov, v Franciji za 44 odstotkov in v Avstraliji za 62 odstotkov.
Ross Gerber, eden prvih vlagateljev v Teslo, je napovedal prodajo svojih delnic in razmišljal celo o prodaji svojega Cybertrucka. “Elon igra zelo nevarno igro,” je poudaril.
Kitajski proizvajalec električnih vozil BYD je lani prehitel Teslo po tržnem deležu pri povsem električnih vozilih, medtem ko se Kitajska kot ključni trg za Teslo sooča z upadom prodaje. Muskova pretekla politična stališča pa naj bi vplivala tudi na odnos potrošnikov na azijskih trgih.
Vrednost Teslinih delnic se je v prvi polovici leta 2025 skoraj prepolovila. Čeprav je podjetje ob napovedih Muska, da bi lahko zapustil vladne funkcije, delno okrevalo, ostaja cena delnice za 33 odstotkov nižja kot decembra lani.
Kljub pritiskom ostajajo nekateri vlagatelji optimistični. Dan Ives iz investicijskega podjetja Wedbush Securities meni, da Tesla ostaja vodilno podjetje v sektorju umetne inteligence in avtonomne vožnje. “To je največje prelomno tehnološko podjetje na svetu, poleg Nvidie,” je zapisal v poročilu s kolegom Samom Brandeisom.
Ives priznava, da so subvencije ključni del Tesline zgodovine, vendar poudarja, da podjetje izstopa zaradi inovacij. Tesla je junija v Austinu v Teksasu preizkusila prve modele robotskih taksijev, vendar so posamezni incidenti sprožili preiskavo ameriške Agencije za varnost v cestnem prometu.
Foto: Pexels









