Zimske pnevmatike: Strokovnjaki svetujejo pravilo 4x4x4

Foto: Pexels

Zakon o pravilih cestnega prometa določa, da je v Sloveniji od 15. novembra do 15. marca obvezna uporaba zimske opreme. To pomeni zimske pnevmatike na vseh kolesih ali pa letne pnevmatike z verigami v prtljažniku. Pri AMZS ob tem opozarjajo, da datum ni naključen. „Vozniki so v preteklosti pogosto čakali na prvi sneg, zdaj pa zakon jasno določa začetek zimske sezone,“ so pojasnili.

Obveznost pa velja tudi izven omenjenega obdobja, če so na cesti zimske razmere. „Čeprav koledarsko zima še ni nastopila, je zakon jasen – ob snegu, ledu ali poledici je treba uporabljati ustrezno opremo,“ so dodali.

Slovenski predpisi kot zimske priznavajo pnevmatike z oznako M+S. A kot poudarjajo pri AMZS, to še ni dovolj. „Prava zimska pnevmatika ima poleg oznake M+S tudi znak snežinke s triglavo goro,“ so navedli. Ta simbol zagotavlja, da pnevmatika izpolnjuje mednarodno potrjene zahteve in ima v primerjavi z letno vsaj 25 odstotkov boljši oprijem na snegu.

Tekalna površina je zasnovana z lamelami, gumena zmes pa ostane prožna tudi pri nizkih temperaturah. „To je ključno za varnost, saj so fizikalni zakoni na cesti neizprosni,“ so poudarili.

Globina profila in hitrostni razred

Po zakonu mora biti profil zimskih pnevmatik globok vsaj tri milimetre. „Če je globina manjša, se pnevmatike obravnavajo kot letne,“ so pojasnili. AMZS ob tem priporoča, da vozniki preverjajo stanje gum redno, saj obrabljene pnevmatike bistveno podaljšajo zavorno pot.

Predpis določa tudi hitrostni razred. „Zimske pnevmatike morajo imeti najmanj razred Q, kar pomeni do 160 kilometrov na uro,“ so navedli. Če so pnevmatike nižjega razreda, mora biti v vozilu jasno vidna nalepka z opozorilom.

Strokovnjaki AMZS pogosto omenjajo preprosto pravilo: 4x4x4. „Gre za priporočilo, da ima avto na vseh štirih kolesih zimske pnevmatike, stare največ štiri leta in z najmanj štirimi milimetri globokim profilom,“ so dodali. S tem se zmanjšajo tveganja pri vožnji po snegu ali ledu.

Pri tem opozarjajo, da prvi sneg vsako leto znova preseneti številne voznike. „Vožnja z letnimi pnevmatikami po zasneženi cesti se običajno hitro konča slabo,“ so poudarili.

Snežne verige in njihovi nadomestki

Za voznike, ki uporabljajo letne pnevmatike, so obvezne tudi verige ali drugi odobreni pripomočki. „Pred nakupom verig je nujno prebrati navodila za vozilo, saj pri nekaterih avtomobilih uporaba sploh ni mogoča,“ so pojasnili.

V Sloveniji so kot enakovredni pripomočki priznane tudi tekstilne verige, a le, če imajo homologacijo Javne agencije za varnost prometa. „Teh pripomočkov pa ne priznavajo vse države, zato je ob vožnji v tujino nujno imeti klasične jeklene verige,“ so opozorili.

Celoletne pnevmatike – kompromisna izbira

Celoletne pnevmatike so označene z M+S in tako formalno zadostijo zakonskim zahtevam. „Njihova zasnova je kompromis med letnimi in zimskimi, kar pomeni, da se odpovemo najboljšim lastnostim obeh,“ so navedli pri AMZS.

Primerne so predvsem za voznike, ki prevozijo malo kilometrov in se lahko izognejo vožnji v zahtevnejših zimskih razmerah. „Tisti, ki se pogosto srečujejo s snegom in ledom, pa naj ostanejo pri pravih zimskih pnevmatikah,“ so dodali.

Testi razkrivajo velike razlike

AMZS vsako leto opravi obsežne teste pnevmatik. „Rezultati pokažejo, da je razlika med letnimi in zimskimi pnevmatikami na snegu ogromna,“ so poudarili. Pri zaviranju s 50 kilometri na uro imajo zimske pnevmatike zavorno pot 31 metrov, letne pa kar 62 metrov.

Razlike se pokažejo tudi pri višjih temperaturah. Avstrijski klub ÖAMTC je denimo ugotovil, da imajo zimske pnevmatike pri 20 stopinjah Celzija daljšo zavorno pot od letnih – za 4,6 metra na suhem in 5,9 metra na mokrem cestišču. „K temu je treba dodati še večji kotalni upor, višjo porabo goriva in slabšo vodljivost,“ so dodali.

Podobne rezultate je potrdil tudi nemški ADAC. Pri temperaturah med 13 in 25 stopinj Celzija so zimske pnevmatike imele na suhem cestišču do 16 metrov daljšo zavorno pot kot letne.

Priporočilo: ne čakajte na prvi sneg

Strokovnjaki priporočajo, da se vozniki na zimo pripravijo pravočasno. „Obstaja tako imenovano pravilo sedmih stopinj Celzija, ki svetuje menjavo pnevmatik, ko se temperature spustijo pod to mejo,“ so navedli.

Pravilo je sicer predvsem praktične narave, saj pnevmatike pri višjih temperaturah na suhem cestišču delujejo drugače. „A bistvo ostaja: pomembno je, da prvi sneg ne preseneti,“ so dodali pri AMZS.

Čeprav zakon dopušča, da vozniki do izpolnitve pogojev uporabljajo tudi verige v prtljažniku, pa pri AMZS znova poudarjajo, da se vožnja z letnimi pnevmatikami v zimskih razmerah lahko hitro konča tragično. „Fizikalnih zakonov ni mogoče prelisičiti,“ so opozorili.

Miha D. Kovač

Foto: Pexels