“Priredba Ajshilovega Vklenjenega Prometeja želi biti meditacija o usodi intelektualcev v 21. stoletju,” pravi Gábor Tompa, režiser večjezične koprodukcijske predstave Prometej ’22 z Igorjem Samoborjem v glavni vlogi.

Slovenska premiera je bila včeraj v SNG-ju Drama Ljubljana, premiera v Cluju je bila 1. julija.

Predstava Prometej ’22 s podnaslovom Hommage a Beckett je del širšega mednarodnega projekta zveze dvanajstih evropskih gledališč z naslovom Katastrofa.

Predstava je nastala je v koprodukciji z Madžarskim državnim gledališčem v Cluju v Romuniji in Državnim gledališčem Kostanca. Vloge bodo zasedli igralke in igralci iz treh gledališč, ki bodo govorili štiri različne jezike.

Prometej ’22

V Prometeju ’22 igra 16 igralk in igralcev iz omenjenih treh gledališč, iz ljubljanske Drame sta to poleg Samoborja še Eva Jesenovec in Domen Novak

Poleg slovenščine, madžarščine in romunščine bo na odru slišati še angleščino. Predstava bo pospremljena z nadnapisi, je na novinarski konferenci dejala Vesna Jurca Tadel, ravnateljica Drame.

Predstavo je Tompa po Ajshilovem Vklenjenem Prometeju zasnoval z dramaturginjo Agnes Kali, skoznjo želi opozoriti na mit Prometeja, ki na svet prinese luč in je za to kaznovan.

“Prometej je ukradel znanje za ljudi, a ga je družba pozabila uporabiti. Resnično znanje je postalo tako podcenjeno kot resnični glasovi. Danes so v babilonskem stolpu namesto različnih jezikov odmevi. Uprizoritev bo poskušala vzpostaviti bolj ironičen in jasnejši pogled na mit, ki se v sodobnem svetu znova obuja.

Vloga intelektualcev – znanstvenikov, zdravnikov, umetnikov – postaja vse težja, a tudi vse odgovornejša, če naj opazujejo svet z objektivnim pogledom in delijo svoje znanje z drugimi, čeprav tvegajo, da jih bodo preganjali, kot so v mitološkem času preganjali Prometeja

Gábor Tompa

V skrajno ideologiziranem in razdeljenem svetu, “kjer je dialog postal skoraj nemogoč, razprave pa so zreducirane na skrajne odzive”, je po besedah režiserja sovražni govor, kakršnega pogosto podžigajo vlade, ki zagovarjajo skrajne politične ideje, postal nekaj najbolj vsakdanjega.

V teh razmerah postaja vloga intelektualcev (znanstvenikov, zdravnikov, umetnikov) vse težja, a tudi vse odgovornejša, če naj opazujejo svet z objektivnim pogledom in delijo svoje znanje z drugimi, čeprav tvegajo, da jih bodo preganjali, kot so v mitološkem času preganjali Prometeja, opisuje Tompa.

“Prometej je zavetnik intelektualcev, ljudi, ki razmišljajo. Kaznovan je zaradi tega, ker je na svet prinesel resnico, česar elite nočejo. Danes je kaznovan vsak, ki na svet prinese kar koli pozitivnega,” razmišlja Samobor.

Pri ustvarjanju predstave so uporabili prevod Kajetana Gantarja o Vklenjenem Prometeju. Scenografinja in kostumografinja je bila Carmencita Brojboiu, skladatelj Vasile Sirli, koreograf Ferenc Sinko, avtor videa pa Radu Daniel.

Vir: MMC Foto: Siol

By A.K.

Komentar: